Å være miljøvennlig er ikke enkelt

Undertegnende er helt avhengig av bil for å få hverdagen til å gå. Barna må leveres i barnehagen (som er cirka 3 mil unna), og jeg må frakte meg selv på jobb – som også er et godt stykke unna. Det finnes en mulighet for meg å ta kollektivt, men det innebærer å bytte mellom tog og to ulike busser. Det hadde jeg klart om det ikke var for at samkjøringen mellom byttene er langt ifra smertefritt.

Nei, bilen må jeg ha – men da vil jeg i hvert fall kjøre en bil som forurenser minst mulig. Elbil er vel kongen på haugen her (selv om det kan diskuteres hvor miljøvennlig det er å produsere disse bilene og bruk og kast av batterier). Problemet er at jeg ikke har tilgang på ladere – hverken på jobb eller hjemme. Jeg kjører også såpass store avstander som gjør at jeg garantert vil få utfordringer å komme meg fra A til B.

Løsningen? Hybridbil – og da helst en ladbar hybrid. Problemet? Det koster mye penger i forhold til en mindre miljøvennlig bil. Den billigste bilen jeg fant på Finn.no var en Toyota Prius til 218.000 kroner. Etter pruting så kan vi kanskje si en total pris på 200.000 kroner. Det er 50.000 kroner over mitt budsjett til bilkjøp. Det skal også sies at det ikke akkurat florerte av tilbud på Finn, så her håper jeg at det skjer en drastisk endring i løpet av 2017.

Sammenlignet med andre storbyer i Europa og USA, har Oslo en elendig infrastruktur. Vi er såpass få mennesker, men fortsatt er det stappfullt av biler på veiene, og folk på busser og tog. Hvis mange av de som pendlet med bil hadde et godt nok tilbud til å velge en annen transport for å komme seg til jobben, ville det bidratt til å få færre biler i trafikken. Tilbudet må være såpass godt at en føler seg “dum” å sitte timesvis i kø, når toget dundrer ved siden av i 100 kilometer i timen.

Om det er Staten som må spe på med subsidiering, eller at private aktører må inn på banen, tar jeg ikke stilling til i denne artikkelen. Men per dags dato er det ikke lett å være miljøvennlig – til tross for en over-gjennomsnittlig innsats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *